خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی کتاب: پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

معرفی کتاب: پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

عنوان کتاب: پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

نویسنده: استیون هاوکینگ

مترجم: مزدا موحد

انتشارات: نشر نو


اسرارِ ازل را نه تو دانی و نه من _ وین حرف معما نه تو خوانی و نه من (ابوسعید ابوالخیر)

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن


کتاب پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های اساسی، اولین بار در سال 2018 وارد بازار نشر شد. استیون هاوکینگ فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود که بیش از چهل سال، سابقه فعالیت علمی داشت، نه تنها از برخی از بزرگترین اسرار کائنات پرده برداشت، بلکه معتقد بود علم می تواند نقشی اساسی در حل مشکلات کره ی زمین ایفا کند. اکنون که با چالش های بزرگی در سیاره مان مواجه هستیم، چالش هایی همچون تغییر اقلیم، تهدید جنگ اتمی و توسعه ی روزافزون هوش مصنوعی، هاوکینگ در این اثر فوق العاده جذاب، توجه خود را به مهم ترین مسائل پیش روی ما معطوف ساخته است.

آیا انسان ها خواهند توانست به بقای خود ادامه دهند؟

آیا باید کلونی هایی در فضا ایجاد کنیم؟

آیا خدایی هست؟

آیا سفر در زمان ممکن است؟

چگونه همه چیز شروع شد؟

آیا در کیهان حیات هوشمند دیگری هم هست؟

آیا می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم؟

داخل یک سیاهچاله چیست؟

آیا سفر در زمان ممکن است؟

آیا انسان جان به‌در خواهد برد؟

آیا باید برای سکونت به فضا برویم؟

آیا هوش مصنوعی بر ما چیره خواهد شد؟

این ها تنها چند نمونه از سوالاتی هستند که استیون هاوکینگ، یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ، در کتاب پاسخ های کوتاه به پرسش های بزرگ که آخرین اثر او به حساب می آید، به آن ها پرداخته است. یک کتاب خوب و نسبتا جمع و جور که یک جورهایی آخرین کتاب هاوکینگ نیز هست. نویسنده در این کتاب بعد از مقدمه‌ای که در آن به شرح مختصری از زندگی خود می‌پردازد در ستایش پرسشگری و جستجو برای یافتن جواب سوالات حرف می‌زند و سعی می‌کند به یک سری سوالهای پیچیده به زبانی که برای همه قابل فهم است و اغلب رگه‌هایی از طنز دارد پاسخ دهد. هر فصل سوالی مطرح می‌شود و استیون هاکینگ از دیدگاه یک دانشمند که زندگی‌اش را وقف علم کرده از زاویه‌ی علم جواب می‌دهد. و در نهایت به این سوال می‌رسد که چگونه می‌توانیم آینده را شکل دهیم؟

هاوکینگ معتقد است که «محور معنای انسان بودن خرد است، هر آنچه تمدن ارائه کرده حاصل خرد بشر است.» و «نیرومندترین ویژگی ما تخیل است.» او می‌گوید:«ذهن انسان چیزی باورنکردنی است. می‌تواند شکوه آسمان‌ها و ریزه‌کاری‌های ذرات سازنده ماده را تجسم کند. اما برای اینکه یک ذهن بتواند توانایی‌های پنهان خود را به فعل درآورد به جرقه نیاز دارد، جرقه‌ی پرسش و حیرت».

این کتاب به عنوان پرخواننده‌ترین کتاب کیهان‌شناسی شهرت یافته‌است و به بیش از ۳۳ زبان زندهٔ دنیا ترجمه و چاپ شده‌است. هاوکینگ در این کتاب با زبانی ساده به بازگویی داستان جهان پرداخته‌است.

او در مورد مفاهیم اساسی مانند فضا و زمان، بلوک‌های اساسی ساختاری که جهان را تشکیل می‌دهد (مانند کوارک‌ها) و نیروهای اساسی حاکم بر آن (مانند گرانش) گفتگو می‌کند. او در مورد پدیده‌های کیهان‌شناختی مانند بیگ‌بنگ و سیاه‌‌چاله نیز می‌نویسد. هاوکینگ این کتاب را برای خوانندگانی که هیچ دانش قبلی دربارهٔ گیتی ندارند و افرادی که فقط علاقه‌مند به یادگیری چیزهای جدید هستند، نوشته است. سوالات زیادی در این کتاب مطرح شده است و جواب‌هایی هم از منظر استیون هاوکینگ به آن داده شده است و به این بهانه از خیلی چیزها صحبت کرده است. از عشق، ارزش زندگانی، انسان، آینده، کامپیوتر، ژنتیک، هوش مصنوعی و... چیزهایی که ارزش خواندن دارند.

«پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های اساسی» که از سوی ناشر وی جان موری منتشر می‌شود به سوال‌هایی از دوران ما پاسخ می‌دهد. در این کتاب هاوکینگ از کشف‌ها و چشم اندازهایش درباره هر چیزی از آفرینش جهان تا سیاه‌چاله‌ها و هوش بیگانگان، وجود خدا و اهمیت سلطه فضایی پرداخته است و از خطرات هوش مصنوعی سخن گفته است. به گفته جان موری انتشار این کتاب جدید در زمان درگذشت هاوکینگ در دست بررسی بود و بنیاد وی تصمیم گرفت این پروژه را ادامه بدهد. این کتاب از ۴ بخش تشکیل شده: چرا ما اینجا هستیم؟ آیا به بقا ادامه می‌دهیم؟ آیا تکنولوژی موجب نجات ما می‌شود یا ما را نابود می‌کند؟ چگونه می‌توانیم کامیاب شویم؟

این کتاب ده فصل دارد که سه فصل اول برای کمک به درک بهتر خواننده از جهان نوشته شده و فصول بعدی در رابطه با پیش بینی آینده هستند. خلاصه سه فصل اول کتاب:

۱) در فصل اول در رابطه با احتمال وجود یا عدم وجود خداوند بحث می شود. طبق قوانین موجود برای پختن کیهان به سه ماده نیاز هست. ماده، انرژی و فضا. که البته چون می توان ماده را شکلی از جرم دانست و بالعکس پس عملا به دو ماده برای تهیه کیهان نیاز داریم. طبق نظریات، جهان از یک انفجار بزرگ در یک سیاهچاله ایجاد شده است. همانطور که می‌دانید سیاهچاله‌ها فاقد زمان هستند پس صحبت درباره زمان پیش از آغاز کیهان بیهوده هست.

همچنین هاوکینگ برخلاف اینشتین معتقد است خدا تاس می اندازد و بسیاری از اتفاقات جهان تصادفی و فاقد توضیح مشخص علمی رخ می‌دهند. مثل برخورد تصادفی ذرات در ابتدای تشکیل کیهان که منجر به ایجاد موجودات مختلف در جهان شد.

۲) در فصل دوم کتاب درباره نحوه آغاز جهان پس از بیگ بنگ بحث شده است. طبق این بخش، جهان در حال انبساط هست و چگالی برخی نقاط عالم بیشتر از بقیه نقاط می‌باشد که گرانش این نقاط چگال‌تر باعث می‌شود انبساط این نواحی کند شده و در نهایت در هم فروریخته و کهکشان و ستارگان ایجاد شوند.

۳) در فصل سوم، درباره امکان وجود حیات هوشمند دیگر در کیهان بحث می‌شود. در این بخش مفاهیم ژنتیک به زبان ساده توضیح داده شده‌اند. در نهایت هم نتیجه گیری می کند که احتمالا حیات هوشمند در کرات دیگر وجود داشته باشد که به ما محل نگذاشته‌اند. همچنین وی معتقد است در آینده بشر توانایی تکامل خودطراحی شده را به دست آورده و دی ان ای خود را بهبود می‌بخشد. نکته ای که هاوکینگ در این فصل به‌آن اشاره می‌کند این است که مشخص نیست هوش در درازمدت برای بقا ارزشی داشته باشد. باکتری ها و بقیه انواع موجودات تک یاخته که تاکنون به خوبی خودشان را با شرایط زمین وفق داده‌اند چه بسا از این به بعد هم بهتر از ما دوام بیاورند.


بخشی از متن کتاب:

آینده ی ما مسابقه ای است بین قدرتِ رو به افزایشِ فناوریِ ما و خِرَدی که به اِتِّکایَش از آن استفاده می کنیم. بگذارید تلاش کنیم که خِرَد پیروز شود. هنوز به پرسش های بزرگ هستی پاسخی داده نشده است:

حیات چگونه بر زمین آغاز شد؟

خود آگاهی چیست؟

آیا کسی آنجا هست یا در عالم تنهاییم؟

اینها پرسش هایی برای نسل آینده است. برخی فکر می کنند امروز بشر به قله تکامل رسیده و این نقطه اوج است. من موافق نیستم. باید چیزی خاص درباره شرایطِ مرزیِ عالم ما وجود داشته باشد و چه چیزی خاص تر از اینکه مرزی نیست. تلاش بشر نیز نباید مرزی داشته باشد. من خوش‌بینم که می توانیم در نهایت زیستگاه‌هایی کارآمد برای نژاد بشر بر سیارات دیگر ایجاد کنیم. ما از زمین عروج خواهیم یافت و خواهیم آموخت که چگونه در فضا زندگی کنیم.

این پایان داستان نیست، بلکه صرفاً آغاز چیزی است که امید دارم میلیارد ها سال زندگی پُربار در کیهان باشد. به یاد داشته باشید که به بالا و به ستارگان نگاه کنید و نه به پایین و پاهایتان. سعی کنید از آنچه می بینید سر در آورید و درباره ی آنچه وجود عالم را ممکن کرده فکر کنید. کنجکاو باشید. هرقدر هم زندگی به نظر دشوار برسد، همیشه کاری هست که بتوانید بکنید و در آن موفق باشید. مهم این است که تسلیم نشوید.

خیال خود را مهار گسیخته کنید. آینده را شکل دهید. اما چالش‌های دیگری نیز هست، پرسش های بزرگ دیگری در این کره خاکی که باید پاسخ داده شود. این ها هم نیازمند نسل جدیدی خواهد بود که علاقه مند و درگیر باشند و علم را درک کنند. چگونه می توانیم غذای جمعیتی رو به رشد را تأمین کنیم؟ آب سالم تامین کنیم، انرژی پایدار تولید کنیم، جلوی بیماری را بگیریم و آن را درمان کنیم و تغییرات اقلیمی جهان را کند کنیم؟ امیدوارم علم و فناوری پاسخ این پرسش‌ها را بدهد ولی بشر است که باید با دانش و ادراک این راه حل ها را اعمال کند. بگذارید بجنگیم که هر زن و هر مرد بتواند حیاتی سلامت و ایمن و سرشار از فرصت و عشق داشته باشند. ما همه مسافران زمان هستیم و با هم به آینده سفر می کنیم. اما اجازه دهید با هم کار کنیم تا آن آینده جایی باشد که برای رفتن به آن تمایل داشته باشیم. شجاع باشید، کنجکاو باشید، مصمم باشید، بر ناملایمات غلبه کنید. امکان پذیر است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده