دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» جنون قدرت و قدرت نامشروع

جنون قدرت و قدرت نامشروع

کتاب جنون قدرت و قدرت نامشروع

در باب «فاشیسم»، «توتالیتاریسم» و «کاپیتالیسم»


عنوان: جنون قدرت و قدرت نامشروع در باب فاشیسم

نویسنده : محمدرضا سرگلزایی

ناشر: قطره

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن


ممکن است واژه هایی چون «فاشیسم»، «توتالیتاریسم» و «کاپیتالیسم» برای فارسی زبانان بیگانه و غریبه بنظر برسند ولی خواندن این کتاب به خواننده ی ایرانی نشان می دهد که سالهاست این واژه ها را در زندگی خود لمس کرده است و به قول پروین اعتصامی «این گرگ سالهاست که با گله آشناست» دانستن این که نهادها و افراد چگونه صاحب قدرت نامشروع می شوند و چگونه ما را به بازی ای می کشانند که در آن نصیبی جز باخت نداریم، برای همه ی ما ضروری است.


مجموعه‌ای که تقدیم شما می‌گردد شامل مقالات مستقلی است که وجه مشترک آن‌ها شناخت و نقد قدرت نامشروع و فرایندهای شکل‌گیری و دوام آن است. این مقالات نگاهی میان رشته‌ای دارند و از اسطوره‌شناسی و فلسفه گرفته تا روان‌شناسی اجتماعی برای درک این‌که چگونه نهادهای قدرت نامشروع بر زندگی ما اعمال سلطه می‌کنند بهره برده‌ام. نگاه چندوجهی این مجموعه از یک سو نقطه‌ی قوّت آن است و از سوی دیگر نقطه‌ی ضعف آن. قوّت از این حیث که گستره‌ی وسیعی از نظریه‌ها و اندیشمندان را به خواننده معرفی می‌کند و خواننده بر اساس علاقه و رشته‌ی خود هر نظریه‌ای را که انتخاب کند پیگیری خواهد کرد. ضعف از این جهت که نتوانسته‌ام هیچ یک از نظریه‌ها را آن‌گونه که کارشناس آن حوزه در یک کتاب تخصصی به آن می‌پردازد وسیع و عمیق بشناسانم. از آن‌جا که انگیزه‌ی اصلی من در فراهم آوردن این مجموعه دغدغه‌ی اجتماعی بوده نه هدف آکادمیک، با اذعان به ضعف فوق تصمیم به ارائه‌ی آن به هم‌وطنانی که دغدغه‌ی مشابه دارند گرفتم با این امید که دغدغه‌های مشترک ما تبدیل به برنامه و اقدام جمعی شوند.


بخش‌های از کتاب:

آرام آرام که در همه جای جهان نظام های حکومتی مبتنی بر سه گانه‌ی اشرافیت خونی، ادعای نمایندگی خدا و پوتین و سرنیزه آبروی خود را از دست می‌دهند و نظام‌های مبتنی بر سه گانه‌ی تفکیک قوا، صندوق رأی و آزادی مطبوعات جایگزین آن ها می شوند، قدرت طلبان هم روش های خود را تغییر می‌دهند. اینجاست که دست در دست ستاره‌های موسیقی و سینما و ورزش عکس یادگاری گرفتن یکی از کارت های مهم بازی تصاحب قدرت می‌شود و غسلی برای پاک کردن رد پای جنایت.


مردم در نظام های فاشیستی تنها برای «اطاعت از فرامین» و «ستایش پیشوا» فرا خوانده می شوند! یکی از عوام فریبی های فاشیست ها این است که «کاپیتالیست» هستند ولی شعارهای سوسیالیستی سر می دهند! رهبران حکومت های فاشیستی همواره با حمله کردن به ثروتمندان، صاحبان سرمایه و کارآفرینان، خود را همدل و همدرد کارگران و طبقات فرودست نشان می دهند اما در نهایت امپراتوری آن ها بر پایه ی «رانت های اقتصادی» و انحصارهای بزرگ استقرار می‌یابد.



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده