خرید از سراسر دنیا


» مکتب در فرآیند تکامل

مکتب در فرآیند تکامل

عنوان کتاب: مکتب در فرایند تکامل

مترجم : هاشم ایزدپناه

ناشر : نشر کویر


به یک معنا یکی از تکان‌دهنده‌ترین کتاب‌هایی که در این سال‌ها خوانده‌ام. روایتی از شیعه که با روایتی که ما در کتاب‌های درسی و رسانه‌های رسمی می‌شنویم تفاوت‌های بنیادی دارد، گرچه از کسانی که درس علوم دینی خوانده‌اند شنیده‌ام که این روایت در حوزه‌های علمیه روایت غریب یا مهجوری نیست.

اگر در بیست سال گذشته علایق دینی داشته‌اید احتمالا اسم این کتاب را شنیده‌اید. عنوان فرعی کتاب موضوعش را مختصر بیان کرده: «نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین». در واقع این کتاب روایتی است از ایجاد مذهبی که امروز تشیع نام دارد و راهی که در سه قرن اول (تا زمان غیبت صغری و نواب اربعه) رفت تا شد چیزی که امروز می‌بینیم. 

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

نویسنده کتاب حسین مدرسی طباطبایی از عالمان معتبر شیعه است. قبل از انقلاب در حوزه قم درس می‌خوانده، بعد در آکسفورد دکترا گرفته و از ۳۵ سال پیش استاد دانشگاه پرینستون (و بعضا هاروارد و آکسفورد) است. 

مدرسی در این کتاب روایت می‌کند که چطور امامان شیعه به امامت رسیدند، برخورد مومنان و حکومت‌ها با آن‌ها چطور بود، چه رقبایی داشتند و برای کنار زدن آن‌ها چه کردند. به نظر من از امام هفتم به بعد این روایت‌ها با روایت رسمی‌ای که ما دهه‌هاست شنیده‌ایم تفاوت اساسی دارد، به‌خصوص جزئیاتی داشت که برای من به‌کل جدید بودند (و اطلاعات عمومی مذهبی من کم نیست).

این کتاب در سال ۱۳۷۲ در امریکا به انگلیسی منتشر شد و این‌طور که من شنیده‌ام همان موقع فتوکپی ترجمه فارسی آن بین مومنان نوگرا دست‌به‌دست می‌گشت (این دوره اوج نظریه‌پردازی‌های سروش و رونق مجله کیان و ... هم هست). اما مجوز ترجمه فارسی آن در کمال تعجب در سال ۱۳۸۶ و بدون هیچ حذفیاتی صادر شد.

خلاصه که اگر تاریخ اسلام و تشیع برایتان جالب است پیشنهاد می‌کنم این کتاب را بخوانید . کتاب را هاشم ایزدپناه ترجمه و نشر کویر منتشر کرده است.

اسم انگلیسی کتاب:

Crisis and Consolidation in the Formative Period of Shiʻite Islam


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده