خرید از سراسر دنیا


» فلسفه ترس

فلسفه ترس

نام کتاب : فلسفه ترس

نویسنده : لارس اسوندسن

مترجم : خشایار دیهیمی

ناشر : نشر گمان

لارس اسوندسن ، فیلسوف 48 ساله نروژی را با کتاب های فلسفی اش درباره ساده ترین اصول زندگی مانند ترس ، ملال ، تنهایی می شناسند . او در کتاب " فلسفه ترس " چیستی و ماهیت ترس را از منظرهای گوناگون مورد بررسی قرار می دهد و به مخاطبانش کمک می کند تا از جهان ترس بیرون بایستند و از آن سوی مرزها به این سرزمین نگاه بیندازند .

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

اسوندسون معتقد است ، برای بهبود کیفیت زندگی بر این باورم که باید همه پدیده های را از منظر ترس مورد بررسی قرار داد . در زمانه ای که بیش از هر دوره ای می توان رفاه و امنیت را در زندگی اجتماعی بشر مشاهده کرد ، این موضوع که ترس بیش از هرعصری بر انسان سایه افکنده ، نیاز به کالبد شکافی این پدیده را ضروری می کند . در سیاست های عصر امروز ، ایجاد احساس ترس که همواره به عنوان یکی از ابزارهای مهم قدرت به شمار می رفته ، به ارزش و فرهنگ تبدیل شده است ، به طوری که بسیاری از ما بدون شیشه کبود ترس نمی توانیم نگاه دیگری به جهان داشته باشیم و با اغراق و فاجعه سازی پدیده هایی که میزان وهم آلود بودن و خطر آمیز بودن شان هیچ وقت راست آزمایی نشده است ، زندگی را به کام خود تلخ کرده ایم .

اسوندسن علاه بر این که فلسفی فکر می کند ، برای واکاوی مفهوم ترس ، در حوزه های دیگری مانند ادبیات ، سیاست ، جامعه شناسی ، روان شناسی و علوم زیستی ورود کرده و ماهیت این پدیده را تحلیل و به خواننده می آموزد که چگونه می توان به جای گریختن یا از بین بردن آن ، با ترس مانوس شد و از آن برای پیشرفت استفاده کرد .

استاد دانشگاه برگن نروژ ، به مخاطبان خود نشان می دهد ، که چگونه ترس می تواند مانند عشق جذاب باشد ، او با نگاهی برون فلسفی ، جذابیت ترس را در زندگی مورد بررسی قرار می دهد ، این که " ترس چگونه به جهان رنگ می دهد ، ترس هم خانواده کنجکاوی است و جهان بدون ترس جهانی غیر قابل تحمل و ملال آور است . "

همچنین پروفسور اسوندسن با تکیه بر مفهوم فلسفی " زیبا شناسی چیزهای زشت " به ما می آموزد ، که چگونه از پدیده های دفع کننده ای مانند ترس ، جاذبه ها را بیرون بکشیم و به نقل از ارسطو می نویسد : " پدیده هایی که برای ما رنج آور و درد آفرین هستند را وقتی وفادارانه و موبه مو مورد موشکافی قرار دهیم ، می بینیم که به ما لذت می بخشند و به وجدمان می آورند ، این همان معنی تراژدی است که از طریق ترس می تواند احساسات ما را پالایش و تطهیر کند ."

نویسنده کتاب " فلسفه ترس " در بخش های دیگر از ترس اجتماعی و رواج " بی اعتمادی" به عنوان یکی از تبعات فرهنگ ترس در زمانه امروز می گوید . این که چگونه اپیدمی ترس در یک جامعه پایه های همبستگی و اعتماد را سست می کند و امکان کارآمدی و پیشرفت یک جامعه را تنزل می بخشد ، چرا که به باور اسوندسن ، جامعه متکی به خود ، جامعه ای است که همه به یکدیگر اعتماد و اطمینان دارند .

" سیاست ترس " از دیگر مباحث خواندنی در کتاب اسوندسن است . او ترس را به عنوان قدیمی ترین ابزار قدرت معرفی می کند ، و از قول فیلسوفانی همچون ماکیاولی و توماس هابز ، مباحثی را نقل می کند که نشان می دهد ، چگونه دیکتاتوری ها ، مشروعیت حکومت خود را با شیوه " ترس از خشونت " بنا می کنند و زمام امور را در دست می گیرند .

و در نهایت این فیلسوف نروژی" فراسوی ترس " را نیز برای ما ترسیم می کند و بر این باور است :" تا زمانی که ترس ابزاری برای سود جویی رسانه های جمعی و قدرت طلبی حاکمان باشد ، تقریبا محال است بتوان سناریوهای وحشت را به گونه ای دیگر و با قلم انسان گرایانه نوشت و به پیشرفت و بهبود اوضاع فکر کرد . در فرهنگ ترس و فرهنگ قربانی بودن ، پیشرفت محال است و وظیفه ما این است که اجازه ندهیم دنیای نمادین تجربه بلافصل ما با پدیده ها را به طور کامل از بین ببرد و ترس های خیالی و غیر حقیقی را با تجربه های واقعی تاخت بزند .


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده