بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی کتاب: اخبار را دنبال نکنید!

معرفی کتاب: اخبار را دنبال نکنید!

عنوان کتاب: اخبار را دنبال نکنید

نویسنده: رولف دوبلی

مترجم: امید کریم پور

انتشارات: مهرگان خرد


هر خبری خبر فوری نیست! همه ما فقط پیگیر اخبار هستیم اما تأثیر بزرگ آن بر روی زندگی و آرامش روانیمان را نادیده می‌گیریم. تاثیری که می‌تواند به اندازه‌ای منفی باشد که بدون اینکه خودمان متوجه باشیم زندگیمان را مختل کند.


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

«وقتی به اینترنت می رویم، وارد محیطی می‌شویم که باعث خواندن تند و سریع، تفکر عجولانه و پریشان و یادگیری سطحی می‌شود. اینترنت حتی با وجود دسترسی آسانش به تعداد زیادی از اطلاعات ما را به اندیش‌مندانی کم‌عمق تبدیل می‌کند و به معنای واقعی کلمه ساختار مغز ما را تغییر می‌دهد.»

رولف دوبلی با آوردن این نقل قول، معتقد است: «اگر به خودمان اجازه دهیم که تحت سیطره یک پدیده فرهنگی جدید مانند جریان خبرها قرار بگیریم، دستگاه ذهنی ما تغییر شکل می‌یابد.» و بعد هم آن را مشابه شست‌و‌شوی مغزی و حتی سلاح کشتار جمعی می‌داند: «عصر دیجیتال، اخبار را از یک نوع سرگرمی بی‌ضرر به یک سلاح کشتار جمعی تبدیل کرده که مستقیما سلامت روان ما را نشانه رفته است. ما باید خودمان را از سر راه این سلاح نابودگر کنار بکشیم.»

رولف دوبلی یکی از نویسندگان و کارآفرینان برتر سوئدی و نویسنده کتاب‌های محبوب و پرفروش هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زیستن است که تا به امروز کتاب‌های زیادی را درباره‌ی زندگی و معنای آن و روش‌های خوب زیستن منتشر کرده‌ است.

در کتاب «اخبار را دنبال نکنید»، رولف دوبلی با استناد بر تحقیقاتی که صورت گرفته دلایل زیادی برای عدم توجه به اخبار به ما ارائه می‌دهد و همچنین با ارائه تکنیک‌هایی کاربردی به ما کمک می‌کند این عادت را کنار بگذاریم و زندگی با کیفیت‌تری داشته باشیم. از نظر او در دنیای امروز اخبار از یک نوع سرگرمی بی‌خطر به یک سلاح کشتار جمعی مبدل شده که به طور مستقیم بر روی سلامت روان انسان‌ها تاثیر می‌گذارد و او قصد دارد ما را از این سلاح برهاند.

این کتاب با ارائه تکنیک‌هایی کاربردی به شما کمک خواهد کرد تا روزگار خود را بهتر و با کیفیت بالاتری بگذرانید. صنعت اخبار مانند آپاندیس جامعه است؛ دائماً ملتهب و کاملاً بی‌معنی. بهتر است آن را حذف کنید. اکنون که چاقوی جراحی‌تان را در دست دارید؛ از آن استفاده کنید تا امور مهم را از امور بی‌ربط جدا کنید.

دوبلی همچنین توضیح می‌دهد که چگونه مواجهه با اخبار قدرت تمرکز و تعمق را از ما گرفته است و می‌گوید: اگر می‌خواهید مهارت تمرکز و غوطه‌ور شدن در یک موضوع را به دست بیاورید، چاره‌ای جز این نیست که اخبار را ترک کنید.

نویسنده در این کتاب، سیل روزانه اخباری را که ما مدام در معرض آن‌ها هستیم عاملی مخرب برای داشتن یک زندگی آرام و مانعی برای رسیدن به معنای زندگی می داند. چه با این نظر، موافق یا مخالف باشید در این کتاب نکات جالب و جذابی خواهید خواند که شاید موجب شود از مرور روزانه و سطر به سطر برخی کانال‌های خبری دست بکشید!

اخبار می‌تواند زندگی و آرامش شما را نابود کند، می‌تواند شما را آسیب‌پذیر و از نظر روانی غمگین کند. اعتیاد به اخبار آن‌چنان زندگی را فراگرفته است که کنار گذاشتن آن به را حتی امکان‌پذیر نیست پس برای رهایی از این عادت می‌توانید این کتاب را با دقت بخوانید و به روش‌های آن عمل کنید. شاهد خواهید بود که زندگی آرامش بیشتری پیدا می‌کند.

رولف دوبلی، متولد سال ۱۹۶۶، نویسنده، رمان‌نویس و کارافرین سوییسی است. او فارغ‌التحصیل mba و دکتری فلسفه اقتصاد از دانشگاه سنت گالن سوییس است. او کتاب‌های متعددی به زبان آلمانی نوشته که در این کتاب‌ها به زندگی، معنای زندگی و خوب زیستن پرداخته است. در این کتاب، دوبلی در ادامه آثار پیشین خود، به دنبال راهی برای داشتن یک زندگی آرام‌تر، به اخبار و نقشی که در زندگی همه ما دارد، می‌پردازد و اخبار را عاملی مخرب در داشتن زندگی آرام و مانعی برای رسیدن به معنای زندگی می‌داند.

رولف دوبلی (Rolf Dobelli) در کتاب اخبار را دنبال نکنید به مانند دیگر آثارش در پی راهی برای رسیدن به زندگی شاد و آرام است. او با بررسی این مهم به عوامل مخربی می‌پردازد که ما را از این مسیر دور می‌کند و مانعی برای رسیدن افراد به زندگی حقیقی هستند.

در واقع این کتابِ عالی به اخبار و نقشی که در زندگی افراد می‌گذارد، پرداخته و شامل دلایلی برای عدم توجه به اخبار، تحقیقاتی در مورد تأثیر خواندن اخبار و نکاتی در مورد چگونگی از بین بردن این عادت است.

در دنیای امروز اخبار از یک نوع سرگرمی بی‌خطر به یک سلاح کشتار جمعی مبدل شده که به طور مستقیم بر روی سلامت روان انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. حال رولف دوبلی قصد دارد تا شما را از شر این سلاح خطرناک راحت کند.

اخبار بر روی زندگی و آرامش روانی افراد تاثیری شگرف دارد به طوری که می‌تواند زندگی آن‌ها را مختل ساخته و از لحاظ روانی بر روی افراد تاثیری منفی بگذارد. در حال حاضر اعتیاد به دنبال کردن اخبار آن چنان فراگیر شده که رهایی از آن چندان کار آسانی نیست. پس این کتاب را باید با دقت مطالعه کرده و به راهکار‌های آن عمل نمایید تا شاهد زندگی آرام‌تری باشید.

بطور کلی دوبلی می‌خواهد بگوید که چرا وقتی خبری که هیچ فایده‌ای برای بهتر فهمیدن ما از جهان، برای بهتر تصمیم گرفتن و برای بهتر زندگی کردن ندارد را دنبال کنیم؟؟ و وقت خودمان را صرف اخباری کنیم که وقت و تمرکز ما را از ما می‌گیرد. رولف دوبلی توصیه می‌کند که کتاب و مقاله‌های تخصصی را دنبال کنیم و به تقویت شایستگی، آگاهی و توانایی خودمان بپردازیم.


بخشی از متن کتاب:

اخبار برای ذهن مانند قند برای بدن است؛

اشتهاآور، به راحتی قابل هضم و بسیار مضر!

رسانه ها ما را با عناوینی تغذیه می‌کنند که طعمی دلپذیر دارند اما هیچ کاری برای برآورده ساختنِ گرسنگی و عطش ما برای دانستن(دانش) انجام نمی دهند، بر خلاف کتاب ها و مقالات خوب و طولانی مبتنی بر تحقیقات طولانی، اخبار نمی تواند ما را راضی کند. ما می‌توانیم هر قدر که دلمان خواست مطالب خبری را بالا و پایین کنیم، اما در حقیقت کاری به‌جز بلعیدن توده‌های شکر و شیرینی نمی‌کنیم. و درست مانند شکر، الکل، فست فود و سیگار عوارض جانبی آن بعدا آشکار می‌شود.

پرشورترین مصرف‌کنندگان اخبار -حتی اگر زمانی یک کتاب‌خوان پرشور بوده‌اند- دیگر توانایی خواندن مقالات یا کتاب‌های طولانی‌تر را ندارند و بعد از چهار یا پنج صفحه خسته می‌شوند، توجه آن‌ها از بین می‌رود و بی‌قرار می‌شوند.

این یک اشتباه جدی است که فکر کنیم باید درباره ی همه چیز اظهار نظر کنیم . نود درصد نظرات ما اضافی است . با این حال ، اخبار دائما از ما می خواهند تا عقاید خود را بیان کنیم . این تمرکز و آرامش درونی ما را از بین می برد . عقاید مانند بینی است ، هرکسی یکی دارد . مصرف اخبار مانند این است که صورتتان پر از بینی باشد. 

چند سال پیش ناگهان خودم را در موقعیتی یافتم که داشتم با حرارت فراوان راجع به رسوایی دوپینگ گروهی از ورزشکاران اظهارنظر می‌کردم، آن هم بااین‌وجود که اساساً ورزش را دنبال نمی‌کردم و چیزی در مورد چگونگی انجام دوپینگ توسط این ورزشکاران یا نحوۀ عملکرد آن‌ها نمی‌دانستم. من می‌توانستم خودم را از این اظهارنظرها و آشفتگی درونی ناشی از آن نجات دهم. یادم آمد که زمانی به‌طور اتفاقی هنگام گشت زدن در لابه‌لای اخبار نظرم به مطلبی در این درباره جلب شده بود. بدون خبر، آتش‌فشان نظرات من می‌توانست در آرامش خفته باقی بماند.

چه چیزی یک زندگی خوب را تشکیل می‌دهد؟ به‌عبارت‌ دیگر چگونه باید زندگی کنید تا بتوانید روزی به آن نگاه کنید و اعتقاد داشته باشید که "موفق" و "خوب" بوده است؟ تا زمانی که نتوانید به این سؤال اساسی پاسخ دهید زندگی شما یک دستگاه کپی بی‌وقفه از بحران‌ها خواهد بود. بدون داشتن یک فلسفۀ روشن این خطر وجود دارد که عمرتان بیهوده سپری شود.

مهم نیست چه فلسفه‌ای را انتخاب می‌کنید. نکتۀ اصلی این است که به‌درستی فکر کنید و انتخاب کنید. من برداشت خودم در این مورد را در کتابم "هنر خوب زیستن" تشریح کرده‌ام. اهداف شما ممکن است شبیه به اهداف من باشند و یا ممکن است کاملاً متفاوت باشند، مهم نیست. مسئلۀ مهم این است که اهدافی داشته باشید و دیدتان نسبت به آن‌ها روشن باشد.

اگر 2500 سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم -یعنی از آن‌جایی که فیلسوفان برای اولین بار شروع به نوشتن ایده‌های خود کردند- مابین فیلسوفان یک نقطۀ هم‌پوشانی قابل توجه را تشخیص می‌دهیم. "آرامش درونی" تقریباً همیشه جزء اصلی زندگی موفق محسوب شده است، اگرچه در قدیم این مفهوم غالباً با اصطلاحاتی متفاوت همچون "سکون" "قرار"، "سنگر درونی"، "صفای درون" یا "آرامش ذهن" بیان می‌شد. آرامش ذهن تا حدی به دلیل عدم وجود احساسات زهرآلود به وجود می‌آید. هر چه سریع‌تر بتوانید احساسات سمی مثل حسادت، عصبانیت و ترحم به خود را از مجموعۀ عاطفی خود حذف کنید، بهتر خواهد بود.

اهمیت یک خبر به طور خاص چه معنایی دارد؟ دو تعریف وجود دارد، تعریف محدودتر و همراه با احساس سخت این است که یک موضوع زمانی مهم است که به شما امکان می دهد تصمیم‌های بهتری بگیرید. به معنای وسیع‌تر هر چیزی که به شما امکان میدهد دنیا را بهتر بشناسید مهم است.....

تفکر نیاز به تمرکز دارد و تمرکز نیاز به زمانی بدون وقفه و مزاحمت دارد. لحظه‌ای که خود را در معرض طوفان اخبار قرار می‌دهید، توانایی تمرکز شما توسط جریان اخبار از بین می‌رود. اخبار باعث می‌شود افکاری کم‌عمق در ذهن شکل بگیرد. از این بدتر، اخبار تأثیر منفی بر حافظه شما به جای خواهد گذاشت.

دو نوع حافظه وجود دارد حافظه بلندمدت که ظرفیت ذخیره بالایی برخوردار است. در حالی که حافظه فعال شما فقط می تواند اطلاعات محدودی را در خود نگه دارد. در مسیر حرکت از حافظه‌ی‌فعال تا حافظه‌ی بلندمدت در مغز شما یک گلوگاه وجود دارد. هر چیزی که شما می‌خواهید آن را درک کنید باید از این گذرگاه باریک عبور کند و هنگامی که پای اطلاعات پیچیده به میان می‌آید، به تمرکز نیاز است. خبرها تمرکز را مختل و به طور فعال توانایی شما را در درک چیزها را تضعیف می‌کنند.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده