دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی کتاب : معجزهٔ گفت‌وگو

معرفی کتاب : معجزهٔ گفت‌وگو

عنوان کتاب : معجزهٔ گفت‌وگو

نویسنده : سوزان هِیت‌لر

مترجم : اکرم کرمی

انتشارات : نشر صابرین


گفت‌وگو کردن درباره مشکلات چقدر به حل آن‌ها کمک می‌کند؟

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

ارتباطات بخش مهمی از زندگی است که در تلخ‌کامی‌ها و شادکامی‌های ما نقشی به سزا دارد؛ اما در آموزش‌های رسمی چیزی دربارهٔ آن گفته نمی‌شود. هر کسی می‌تواند عاشق شود؛ هر کسی می‌تواند رابطهٔ زناشویی برقرار کند اما همهٔ ما برای حفظ روابط خوب و صمیمانه به بینش و آگاهی نیازمندیم. این کتاب برای افراد متأهل نوشته شده است یا آن‌ها که امیدوارند ازدواج کنند؛ زوج‌های جوانی که در آستانهٔ ازدواج قرار دارند؛ افرادی که به ازدواج می‌اندیشند؛ زوج‌هایی که از روابط آشفته و نابسامان خود رنج می‌برند و زوج‌های خوشبختی که می‌خواهند مهارت‌های ارتباطی خود را بهتر کنند.

این کتاب با ارائه مثال‌های جالب و رهنمودهایی که یادآوری آن‌ها آسان است، به ما نشان می‌دهد که چگونه صمیمیت‌‌ها را عمیق‌تر کنیم، اختلاف‌ها را از سر راه برداریم و گفت‌وگویی رضایت بخش داشته باشیم و از این رهگذر زندگی پایدار و شادی آفرین را تضمین کنیم.

یکی از ارکان اصلی هر رابطه ای بخش کلامی آن است اما خیلی از زوج های جوان مشکل شان نداشتن مهارت در گفت وگو با هم است و به همین دلیل نمی توانند پنج دقیقه را در آرامش با هم تعامل داشته باشند. نویسنده تلاش می کند با آموزش این مهارت ها به زوجین کمک کند تا با مشکلات زندگی زناشویی کنار آمده و به حداکثر رضایت برسند. معجزه گفتگو یک کتاب کاربردی است و نباید انتظار داشته باشیم یک شبه و یا دو روزه خوانده شود چنین کتاب هایی باید در طول زمان خوانده شود تا خستگی ایجاد نکند و کاربرد داشته باشد. 

کتاب سه بخش اصلی دارد که عبارت‌اند از:

بخش اول(اصول گفت و گوی مشترک): این بخش اصول برقراری ارتباط بخش دوم(بین همسران را آموزش می‌دهد): این بخش راهکارهایی را ارائه می‌کند که همسران بتوانند با مشکلات برخاسته از اختلافات کنار بیایند.

بخش سوم(کنار آمدن با تفاوت ها): این بخش به تحکیم روابط در یک ازدواج صحیح می‌پردازد طوری‌که همسران واقعاً بتوانند آن را به حد ایده‌آل برسانند و البته اگر هر دو تن کتاب را مطالعه کنند، نتیجهٔ مطلوب‌تری خواهند گرفت.

مهم‌ترین عاملی که در زندگی زناشویی موجب شادکامی و موفقیت می‌شود یا آن را تباه می‌سازد، تبادل کلمات یا همان گفت‌و‌گو ست. گفت‌و‌گو کردن به این معنی است که می‌خواهید تجارب خود را با هم در میان بگذارید؛ به دانسته‌های یکدیگر احترام بگذارید و برای هم اهمیت قائل شوید. آنچه با هم می‌گویید و می‌شنوید، دنیای مشترک شما را تشکیل می‌دهد. کار مشترک در ادارهٔ خانه، بستگی به توان دریافت و عرضهٔ اطلاعات از سوی شما دارد. لحن کلام و کلماتی که استفاده می‌کنید، نگرش شما را نسبت به طرف مقابل نشان می‌دهد؛ خواه محبت باشد و خواه احترام. یا خشم و رنجش.

زمانی که گفت‌و‌گوی شما رضایت‌بخش و محبت‌آمیز باشد و به طرفین احساس امنیت دهد، ارتباطی سالم برقرار شده است. اما اگر گفت‌و‌گوها در جهت سلطه‌جویی، ایجاد تنش، بی‌حرمتی یا ضربه زدن به دیگری باشد، ناامنی و بی‌میلی حاکم می‌شود. وانگهی، از آنجا که بیشترین قسمت از وقت مشترک شما صرف ارتباط کلامی می‌شود، نحوهٔ صحبت کردنتان با یکدیگر بهترین شاخص برای سلامت رابطهٔ شماست.


بخشی از متن کتاب:

به ازدواج معتقدم؛ زیرا که ازدواج دری گشوده به ارزشمندترین مواهب زندگی است: از صبحانهٔ ساده‌ای که در آغاز روز در کنار همسرمان صرف می‌کنیم تا محبت و صمیمیتی که تنها در میان همسران یافت می‌شود. به نظر من ازدواج بزرگ‌ترین موهبت زندگی و ساختار بنیادین یک جامعهٔ پایدار است.

اما ازدواج واقعاً چیست؟

ازدواج از لحاظ قانونی، یک پیمان دوجانبه برای مشارکت محسوب می‌شود و از لحاظ عاطفی، شما را مقید می‌کند تا زندگی خود را با دیگری قسمت کنید: در کنار یکدیگر باشید، دست به دست هم دهید و به یکدیگر دل ببندید. با ازدواج متعهد می‌شوید که نیروهای خود را در این امور روی هم بگذارید: مسائل مربوط به خانه و مسکن، امور مالی، فرزندان، امور زناشویی، تفریح و سرگرمی، کمک کردن به رشد شخصیت یکدیگر، حمایت کردن از یکدیگر در ناکامی‌ها، پیروزی‌ها را با هم جشن گرفتن و خلاصه اینکه متن موسیقی زندگی خود را با هم بنویسید.

گفت و گوی مشترک چیست؟

گفت و گوی مشترک زوج‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات را کنار هم بگذارند؛ با هم به بینشی صحیح برسند و با موافقت یکدیگر راه حلی را انتخاب کنند. زن و شوهر با گفت و گوی مشترک می‌توانند:

_از بودن در کنار هم لذت ببرند.

_اطلاعات را به راحتی به یکدیگر منتقل کنند.

_برای اهدافی چون امرار معاش، ایجاد محبت و صمیمیت در خانه، تربیت فرزندان سالم و ایفای نقش مفید اجتماعی مانند اعضای یک تیم همکاری کنند.

لحن گفت و گوی مشترک صمیمانه است؛ حتی اگر موضوعی جدی در میان باشد. گویی شما و همسرتان مشکل را روی میز گذاشته‌اید و شانه به شانهٔ هم نشسته‌اید تا آن را حل کنید. به این ترتیب، احساس می‌کنید که شما هر دو با مسأله روبه‌رو هستید، نه اینکه خود رو در روی هم قرار گرفته باشید.

نکتهٔ دیگر در مورد گفت‌وگوی مشترک این است که هر چه درک متقابل شما بیشتر شد، حرکتی رو به جلو احساس می‌کنید و با هر مطلبی که بیان می‌شود، خود را به راه حل نزدیک‌تر می‌بینید و بالأخره اینکه در گفت‌وگوی مشترک شما و همسرتان به نوبت صحبت می‌کنید؛ با دقت به حرف‌های یکدیگر گوش می‌کنید و می‌دانید که سخنان هر دوی شما از اهمیتی یکسان برخوردار است. اما اگر یکی از شما احساس کند که بر دیگری غلبه دارد، بدانید که یک جای کار اشکال دارد.

اگر یاد بگیرید که علاوه بر نظرات خود، به نظر طرف مقابلتان نیز گوش دهید و توجه کنید، به نفع شما خواهد بود؛ به ویژه زمانی که برای برنامه‌ریزی نیاز به توافق داشته باشید. اگر قرار باشد مهارتی را انتخاب کنم که بیش از همه به زندگی زناشویی معنا ببخشد، آن مهارت، بی‌تردید، گوش دادن دو جانبه خواهد بود.

دوستی افراطی چیست؟

نوع‌دوستی صفت قابل ستایشی است، اما ممکن است از حد لازم فراتر رود. توجه به دیگران، نشانهٔ رشد شخصیتی فرد است، ولی اگر باعث شود نیازهای خود را زیر پا بگذارید، در نوع‌دوستی به افراط رفته‌اید.

حفظ اعتدال در نوع‌دوستی، کار حساسی است. مواظب باشید که در عین گوش دادن به خواسته‌های همسرتان، به خواسته‌های خود نیز توجه کنید. نه آن‌قدر تفریط کنید که فقط صدای خود را بشنوید و نه آن‌قدر افراط کنید که فقط خواسته‌های همسرتان را بشنوید.

به عنوان مثال برای لیندا مشکل است که در عین توجه به خواسته‌های همسرش، خواستهٔ خودش را نیز در نظر بگیرد. در نتیجه، تصمیم‌گیری آن‌ها یک برنده دارد و یک بازنده. اما چون جرالد و جینا اصولاً به خواستهٔ هر دو طرف اهمیت می‌دهند، تصمیمی می‌گیرند که هر دو آن‌ها را راضی کند. هیچ‌کدام از آن‌ها دچار افراط یا تفریط نشدند. «هر دو» کلمهٔ جادویی آن‌هاست.

ارتباطات بخش مهمی از زندگی است که در تلخ کامیها و شادکامیهای ما نقش بسزایی دارد، اما در آموزشهای رسمی چیزی دربارهٔ آن گفته نمی‌شود. هر کسی می‌تواند عاشق شود و هر کسی می‌تواند رابطهٔ زناشویی برقرار کند، اما همهٔ ما برای حفظ روابط خوب و صمیمانه به بینش و آگاهی نیاز داریم.

ویژگی‌های یک گفتگوی مناسب چیست؟

_برابری را حفظ کنید.

_کوتاه صحبت کنید:

منظور از کوتاه صحبت کردن این است که در هر نوبت که می‌خواهید حرف بزنید، مقدار کمی از نظرات خود را بیان کنید و به جای آنکه تمام صحبت خود را در یک نوبت طولانی تمام کنید، آن را در چند نوبت کوتاه مطرح کنید... .

_جزئیات مهم را مطرح کنید:

وقتی که می‌خواهید به اتفاق یکدیگر مشکلی را حل کنید، در میان گذاشتن جزئیات خاص اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برای تصمیم‌گیری مشترک، حل اختلاف و رفع کدورت، مطرح کردن جزئیات مهم شما را به نتایج مثبت رهنمون می‌سازد. اما مراقب باشید که سیلی از جزئیات را روانهٔ طرف مقابل نکنید؛ زیرا باعث می‌شود که او شما را از مسیر اصلی منحرف کند.

_️خلاصه کنید:

وقتی که هدف از گفت‌وگو سرگرمی یا گزارش وقایع روزانه باشد، نیازی به خلاصه کردن صحبت‌ها نیست. اما زمانی که می‌خواهید مسئله خاصی را حل کنید، خلاصه کردن فوق العاده مفید است. هنگام خلاصه کردن توجه شما روی بحث متمرکز می‌شود و این کار مانع از آن است که نکات مهم از قلم بیفتند. خلاصه‌ای که شامل نکات مهم گفته‌های دو طرف باشد، نشان می‌دهد که هر دوی شما نسبت به خواسته‌های یکدیگر اهمیت می‌دهید. خلاصه کردن شما را از یک مرحلهٔ گفت‌وگو به مرحلهٔ بعد پیش می‌برد و کمک می‌کند تا با بحث دربارهٔ جنبه‌های مختلف یک مسئلهٔ حساس، به راه حل‌های ممکن دست پیدا کنید.


آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده