دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» معرفی کتاب: زبان بدن

معرفی کتاب: زبان بدن

عنوان کتاب : زبان بدن

نویسنده : آلن و باربارا پیز

مترجم : مریم شفقی


در شرایط فعلی که دست دادن حذف و دهان و صورت و لبخند پشت ماسک پنهان شده، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که متوجه زبان بدن دیگران نشوید و از طرفی بخواهید انتقال احساسات از راه چشم را هم یاد بگیرید. در این شرایط دانستن زبان بدن مخصوصا چشم‌ها میتواند خیلی به شما کمک کند. از طرف دیگر، آیا میدانستید که اکثر بازپرس‌ها، پلیس ها، مصاحبه کننده ها و رئیسان شرکت ها و حتی رئیس جمهوران و رهبران کشورها قوانین زبان بدن را میدانند و یا مشاورینی در این زمینه دارند؟


کتاب زبان بدن راهنمای جامع خواندن افکار دیگران از روی حرکت بدن است. آلن پیز مدیر یک شرکت مشاوره‌ای در سیدنی استرالیا است. او خالق کتاب‌ها، نوارها، و فیلم‌هایی است که در سراسر جهان به منظور آموزش مهارت‌های فردی و ارتباط‌گیری به کار می‌روند. پیش از نوشتن کتاب زبان بدن او به مدت ده سال در این زمینه به مطالعه، مصاحبه، و پژوهش پرداخت. این کتاب از 18 فصل تشکیل شده و بر اساس جدیدترین نسخه چاپ شده در آمریکا منتشر شده است. در این کتاب می‌آموزید: «چگونه روی دیگران بهترین تاثیر را داشته باشید»، «چگونه در مذاکرات و گفت و گوها موفق عمل کنید»، «چگونه سخنان دروغ یگران را در حین صحبت متوجه شوید»، «چگونه افراد قابل درسترس را در فروش شناسایی کنید» و «چگونه از خودتان فردی دوست داشتنی و محبوب در نظر دیگران بسازید».

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

در فصل اول تحت عنوان زبان بدن چگونه احساسات و افکار ما را لو می‌دهد، می‌خوانیم: وضع عاطفی ما از طریق زبان بدن منعکس می‌شود. هر حرکت یک کلید ارزشمند برای درک عواطف هر شخص است. کلید خواندن زبان بدن این است که ضمن گوش دادن به آنچه دیگران می‌گویند و توجه کردن به شرایط صحبتشان بتوانیم وضعیت عاطفی آن‌ها را درک کنیم. ‌

زبان حرکات بدن یعنی با زبان بی‌زبانی سخن گفتن. این زبان نه‌تنها در ارتباط با اشخاص و روابط عاطفی کارآمد است بلکه در مسائل اقتصادی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. زبان حرکات بدن در تجارت نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. بطور کلی می‌توان گفت این زبان کلید اصلی ارتباطات است.

دلایل بسیاری برای یادگیری زبان حرکات بدن وجود دارد، از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی و مطالعه‌ی علمی زبان بدن، از اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. زمانی که فیلم‌های صامت روی پرده‌ی سینماها رفتند بازیگران و کارگردانان فهمیدند با وجود اینکه در طول فیلم هیچ مکالمه‌ای بین شخصیت‌ها شنیده نمی‌ود، پیام فیلم همچنان به تماشاچیان منتقل می‌شود و حرکات بازیگران به تنهایی روی مخاطب اثر می‌کذارد. در سال 1872، چالز داروین نخستین کسی بود که در کتاب «بیان احساسات در انسان و حیوانات» به بررسی رفتار‌های ذاتی انسان‌ پرداخت. او در این کتاب سوالاتی مثل چرا هنگام تعجب ابرو‌هایمان را بالا می‌بریم؟ یا چرا هنگامی که کسی به ما ابراز احساسات می‌کند، گونه‌هایمان سرخ می‌شود؟ را مطرح کرد و سعی کرد برای آنها پاسخ‌های قانع‌کننده پیدا کند و قوانین موجود بین معنا و شکل این حرکات را شرح دهد.

با این‌که آلن پیز حدود ده سال قبل از نوشتن زبان بدن درباره این موضوع تحقیق کرد، اما مطالعات او تنها به کشور‌های انگلیسی زبان مانند استرالیا و نیوزیلند و آمریکا محدود شد و پیز نتوانسته در کتابش نشانه‌های غیرکلامی زبان‌های دیگر را بررسی کند. اگرچه ذات انسان‌ها یکیست اما بخشی از زبان بدن به وسیله‌ی فرهنگ جامعه تعیین می‌شود و ممکن است یک حرکت ثابت، در کشور های مختلف معانی مختلف و گاهی متضادی داشته باشد. آلن پیز هم به این موضوع آگاه بود و بعضی از این تضاد‌ها را در کتابش توضیح داده است اما توضیح بعضی دیگر از این علامت‌های غیرکلامی همچنان دست نخورده باقی مانده‌اند.

نکته جالب درباره‌ی این کتاب این است که آلن پیز، ابتدا اسرار حرکات اعضای مختلف بدن را توضیح می‌دهد. و در فصل‌های آخر کتاب نشانه‌ها و ترفند‌های قدرت و مهرورزی را بیان می‌کند. او تنها به شرح زبان بدن اکتفا نمی‌کند و نشانه‌های شخصیتی افراد در چیدمان و آرایش اتاق و میز‌ها را نیز توضیح می‌دهد.

این نکته حقیقت علمی است که حرکات بدن افراد، از نیات واقعی انها پرده برمی دارد. با این حال اکثر ما نمیدانیم که چگونه باید زبان بدن را تفسیر کنیم و متوجه این نیستیم که بدن خودمان چگونه در حال گفتگو با دیگران است. الن پیز، یکی از برجسته ترین متحصصین جهان در عرصه زبان بدن،تکنیک های خود را در فهم و نشانه های بدنی افراد به منظور رسیدن به موفقیت در همه جنبه های زندگی با مخاطبین شریک می شوند. الن پیز به همراه همسرش باربارا پیز با استفاده از پیش از سی سال تجربه در این حوزه و همچنین بهره بردن از پیشرفته ترین تحقیقات در زیست شناسی فرگشتی، روانشناسی و فناوری های پزشکی، به تحلیل و بررسی تمامی بخش های مختلف زبان بدن می‌پردازد و شما را قادر می سازد تا از طریق رفتارها و حرکات بدنی،نوع نگرش و احساسات ادم ها را بخوانید. با یادگیری این زبان، پیام‌ها و علایم را بخوانید و درست تصمیم بگیرید.

با یادگیری زبان حرکات بدن می‌توانید فکر دیگران را بخوانید.

دریابید که درمورد شما چه فکری می‌کنند.

دروغ را از راست تشخیص دهید. ارتباطات خود را مدیریت کنید و روابط را بهبود بخشید.

در مسائل تجاری، فروش و بازاریابی به موفقیت چشمگیر دست یابید.

حرکات بدن افراد با ما سخن می گوید. ما بوسیله حرکات ولحن کلام خود میتوانیم دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم. می‌توان رفتارهای مشتریان را بررسی کرده و پیامهایی که از طریق رفتار و حرکات خود به ما می‌دهند را رمزگشایی نمود. حتی در روابط عاطفی و زناشویی می‌توان از این مورد استفاده کرد و پیام‌های طرف مقابل را بهتر درک نمود. زیرا رفتار های دیگران و نحوه قرار گرفتن بدن آنها احساساتی را بروز می‌دهد که در حالت عادی فرد آنها را بروز نمیدهد. در محیط کار میتوان از سیگنال های غیر شفاهی اطرافیان برای شناخت و مدیریت بهتر روابط بین همکاران و کارمندان زیر دست استفاده نمود.

با توجه به قدرت و قابلیت زبان، می‌توان با اراده چیزی را بیان کرد که مغز می‌داند صحیح نیست؛ اما این قابلیت مختص به زبان است و سایر اعضای بدن در آن لحظه حرکاتی را موافق با موضوع انجام می‌دهند، به طوری که بر اساس یافته های دانشمندان علوم رفتاری تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ از ارتباطات ما به صورت کلامی و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به صورت غیر کلامی یعنی با استفاده از حالت‌های سر و دست و چشم و پا و ابرو و غیره صورت می‌گیرد. حال با علم به چرایی حرکات اعضای بدن می‌توان خیلی از واقعیت‌ها و افکار دیگران را تشخیص داد، این کتاب به شما کمک می‌کند که افکار دیگران را بر اساس حرکت اعضای بدن آن‌ها تشخیص دهید.

کتاب «زبان بدن»، هر جزء از زبان حرکات بدن را به طور جداگانه بررسی کرده است، البته ارتباط غیرکلامی، یک فرآیند پیچیده است که شامل انسان‌ها، کلمات، اصوات و حرکات بدن می‌شود.

این کتاب، سعی کرده تا به خواننده دید وسیع‌تری از ارتباطات با سایر انسان‌ها بدهد تا شاید او درک عمیق‌تری از سایرین و همچنین از خود به‌دست آورد.

کتاب «زبان بدن»، در ابتدا به منظور یک راهنما برای بازاریاب‌ها (فروشنده‌ها) مدیران فروش و مدیران اجرایی، تدوین شد و در ده سالی که تحقیقات و گردآوری آن طول کشید، به نحوی گسترش یافت که هر فردی، صرف نظر از حرفه یا موقعیت اجتماعی‌اش، بتواند در جهت ایجاد درک بهتری از پیچیده‌ترین رویداد زندگی، یعنی برخورد رو در رو با دیگران، از آن استفاده کند. حرکات بدن افراد با ما سخن می گوید.

ما بوسیله حرکات ولحن کلام خود میتوانیم دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم. البته ارتباط غیر کلامی یک فرآیند پیچیده است که شامل انسانها، کلمات ، اصوات و حرکات بدن می‌شود. می‌توان رفتارهای مشتریان را بررسی کرده و پیامهایی که از طریق رفتار و حرکات خود به ما می‌دهند را رمزگشایی نمود. حتی در روابط عاطفی و زناشویی می‌توان از این مورد استفاده کرد و پیام‌های طرف مقابل را بهتر درک نمود. زیرا رفتار های دیگران و نحوه قرار گرفتن بدن آنها احساساتی را بروز می‌دهد که در حالت عادی فرد آنها را بروز نمیدهد. در محیط کار میتوان از سیگنال های غیر شفاهی اطرافیان برای شناخت و مدیریت بهتر روابط بین همکاران و کارمندان زیر دست استفاده نمود.

با استفاده از شناخت زبان حرکات بدن میتوان علائم دروغگویی را در فرد دریافت و افراد دروغگو را تشخیص داد و در کل اسرار ذهن فرد را کشف کرد...


بخشی از متن کتاب :

_زبان بدن منشی یا فروشنده بد رفتار

حتماً برایتان پیش آمده که برای خرید به جایی رفته باشید و از فروشنده یا منشی مجموعه حس خوبی نگیرید. البته این حس خوب هیچ ارتباطی با کلام منشی نداشته باشد یعنی او پاسخ شما را با کلماتی مودبانه ارائه کند اما در مجموع شما اصلاً حس خوبی به این موضوع نداشته باشید!

در چنین مواقعی حتی ممکن است از خرید خود پشیمان شوید و ترجیح بدهید کالا یا خدمات مورد نظر خود را از جای دیگری تهیهه کنید

_زبان بدن در ارتباط با رئیس

مطمئناً زمان‌هایی وجود دارد که نیاز است با فردی که به لحاظ سازمانی در رتبه بالاتری از شما قرار گرفته‌است صحبت کنید و در این شرایط برخی از مدیران کارهایی می‌کنند که اصلاً احساس خوبی در ذهن ما شکل نمی‌گیرد! مثلاً مدیر حین صحبت ما به ما نگاه نمی‌کند و با موبایل خود مشغول «بازی» کردن می‌شود.

در چنین حالتی شما نه تنها حس خوبی نمی‌گیرید بلکه احساس می‌کنید مدیر به شما بی‌احترامی کرده است و از آن طرف، مدیرر هم ممکن است با خود فکر کند به شما «رو» نداده است!

_زبان بدن در ارتباط با دوستمان

زمان‌های زیادی وجود دارد که «کلام» دوستان و آشنایان ما مثل همیشه است اما پس از مدتی به آنها می‌گوییم! هِی پسر! (یا دختر!) چرا اینطوری هستی؟

اون هم معمولاً جواب میدهد: چطوری؟

و پاسخ ما هم در اغلب موارد این هست؛ «همینجوری دیگه»

خب در همه این حالات یک نکته مشترک وجود داشت! شخص مقابل ما، بدون تغییر در وضعیت کلامی خود حس ناخوشآیندی را به ما منتقل کرد و این نشان دهنده قدرت بسیار زیاد ارتباطات غیر کلامی (non verbal communication) است.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده