ثروتسازی با هیپنوتیزم

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سیمای دو زن

سیمای دو زن

عنوان کتاب: سیمای دو زن

نویسنده :علی اکبر سعیدی سیرجانی

شیرین یا لیلی؟

در کتاب «سيمای دو زن» که سعيدی آن را به دختران ميهنش تقديم نموده است، دو شخصيت از داستان‏های کهن را که يکی ليلی و ديگری شيرين است، در مقابل يکديگر قرار داده، محيط زندگی، خلقيات مردم زمان، صفات، عادات و کارهای اين دو زن را مقايسه می‏کند، در عين اين که به تفسير و تحليل اين دو اثر نظامی می‏پردازد.

می‏نويسد: «هر دو داستان (يعنی ليلی و مجنون و خسرو و شيرين)، شرح دلدادگی است و جفای فلکی که با دلدادگان دايم به کين است. ..

عشق ليلی و مجنون از علاقه‏ی معصومانه‏ی دو کودک مکتبی سرچشمه می‏گيرد... ظاهراً در مراحل خردسالی. دو کودک که لابد فاصله‏ای تا مرز بلوغ دارند، همدرس‏اند و کار همدرسی به همدلی می‏کشد و محبت معصومانه‏ای از آن جنس که ميان اطفال يک خانواده يا محله معمول است.

کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام مطلب مرتبط کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام

کتاب شامل سه بخش می‌باشد .

بخش اول مقدمه هست که داستان لیلی و مجنون را با داستان خسرو و شیرین مقایسه میکند. در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های لیلی و شیرین و خسرو و قیس صحبت میکنه و همینطور نوع عشقشان ، نحوه شکل گیری و شرایط غالب جامعه که منجر به دو نوع سرانجام متفاوت برای زنان قصه شده را تشریح میکند. (نویسنده اصرار دارد مقدمه بعد از دو بخش دیگر خوانده بشود)

بخش دوم خلاصه داستان خسرو و شیرین و بخش سوم خلاصه داستان لیلی و مجنون به نظم و نثر است.

در انتهای کتاب هم بیت های داستان معنی شدن که خواندن داستان را برای خواننده ای که به ادبیات تسلط نداره آسان میکند.

قسمت مهم و جالب کتاب بخش مقدمه بود. نگاه آقای سعیدی سیرجانی بسیار دقیق و نکته سنج است . همینطور شرایط مشرف بر داستان را خیلی عمیق درک کردن طوری که با دلیل منطقی میتونن قسمت‌هایی که به اصل داستان نظامی در قرن‌های بعدی اضافه شده و منجر به تحریف داستان شده را جدا کنن. از طرف دیگر تحلیلی که از جامعه شیرین پرور و جامعه لیلی پرور داشتن را خیلی دوست داشتم. چقدر شرایط جامعه الان ما به سمت پرورش لیلی ها پیش رفته در حالی که نیازمون پرورش دخترانی شجاع، وفادار، آزاد و عفیف مثل شیرین و پسرانی با تربیت اصیل مثل خسرو هست. بنظرم نحوه عملکرد عمه شیرین در قبال عاشق شدن و فرارش حتی میتواند الگوی تربیتی باشد. حیف است که از این آثار اصیل و سنتی غافل ماندیم. روايت تاريخي دو زن؛ ليلي و شيرين در برابر جامعه و معشوقشان.

در نهایت خواندن این کتاب بسیار توصیه می‌شود. 


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده